Przedszkole Miejskie w Kostrzynie - JĘZYK ANGIELSKI
Przedszkole Miejskie w Kostrzynie

STRONA GŁÓWNA JĘZYK ANGIELSKI


KĄCIK JĘZYKA ANGIELSKIEGO

Wiek przedszkolny to doskonały czas na przyswajanie umiejętności językowych. Głównym zadaniem nauczyciela w pracy z dziećmi jest osłuchiwanie ich z językiem. Czyni to mówiąc do nich w języku obcym w sytuacjach dla nich zrozumiałych, gdzie często się domyślają znaczenia zwrotu rozumiejąc całość sytuacji. Czyni to też zapewniając im kontakt z piosenkami, wierszykami, rymowankami, a także jeśli to możliwe płytami DVD. Ważnym zadaniem jest zachęcanie dzieci do dalszej nauki. Czyni to poprzez pochwały i poprzez pokazanie, że nauka języka to rzecz ciekawa i przyjemna.

Nauka języka obcego w przedszkolu ma swą wyraźną specyfikę. Małe dzieci charakteryzuje przede wszystkim potrzeba słuchania, nieumiejętność czytania i pisania lub niewielki rozwój tych sprawności oraz nieumiejętność pracy własnej. Oznacza to, że:

  • istnieje ogromna potrzeba osłuchiwania dzieci z językiem obcym poprzez opowiadania, bajki, wiersze, piosenki, płyty CD czy też DVD, gdyż to właśnie przez słuchanie nauczyły się one swego języka ojczystego,
  • istnieje potrzeba wprowadzania do nauki mówienia, ale możliwości są tu często ograniczone do typowych zwrotów, prostych zdań i mowy naśladowczej w postaci piosenek i rymowanek,
  • nie ma podstaw i możliwości oparcia nauki na tekstach przeznaczonych do czytania
  • nie ma możliwości i powodu skłaniać dzieci do regularnej nauki pisania,
  • sposób pracy jest ważniejszy niż jej wymierny efekt, gdyż motywacja do pracy jako fundament dalszej wieloletniej pracy jest w tej grupie wieku jest ważniejsza niż wymierne efekty językowe.

Ze względu na cechy dzieci nauka języka musi być z konieczności ukierunkowana na rozwój sprawności rozumienia ze słuchu i naukę słownictwa. Słownictwo zaś musi być wprowadzanie nie w izolacji, a w prostych zdaniach, co stanowi zarazem wprowadzenie do sprawności mówienia. Nauka nie ma charakteru systematycznego, a jest to raczej osłuchiwanie z językiem, budowanie pozytywnej motywacji i stwarzanie podwalin pod przyszłą, już systematyczną pracę nad językiem.

Aby nauka języka obcego wśród małych dzieci była „owocna” nauczyciel musi znać cechy rozwojowe swoich podopiecznych. Nieznajomość tych cech i walka z zachowaniami wynikającymi z nich z góry skazana jest na niepowodzenie i zniechęca uczniów do zajęć.

Jakie są zatem cechy dzieci, o których nauczyciel musi pamiętać i jakie praktyczne wnioski wynikają z ich znajomości?

Dzieci charakteryzuje przede wszystkim myślenie konkretne i pamięć mechaniczna. Nie jest jeszcze u nich wykształcone myślenie abstrakcyjne i pamięć logiczna, które pojawiają się dopiero w okresie dojrzewania. Oznacza to, że:

  • nauka musi wiązać się z konkretnymi przedmiotami i sytuacjami,
  • nauczanie musi dotyczyć tego, co znajduje się w zasięgu wzroku dziecka,
  • w centrum nauki znajdą się wobec tego nazwy przedmiotów i osób, proste polecenia i zwroty, a więc nauka słownictwa, a w żadnym wypadku nie formalna nauka gramatyki,
  • nieprzydatne okażą się więc objaśnienia, terminy gramatyczne i diagramy, a przydatne będą jedynie stale powtarzane przykłady sensownych, prawdziwych i znaczących dla dzieci zdań.

Dzieci charakteryzuje też szybkie zapominanie pomimo szybkiego zapamiętywania i krótkie odcinki koncentracji uwagi. Oznacza to, że:

  • nauczanie musi odbywać się poprzez wielokrotne powtórzenia,
  • liczne powtórzenia muszą być dla dzieci atrakcyjne, stąd przydatność często powtarzanych piosenek, wierszy i rymowanek, a więc powtórzeń mniej nużących ora powtórzeń w różnych formach,
  • poszczególne zadania i ćwiczenia muszą być krótkie,
  • niezbędne są częste zmiany aktywności,
  • niezbędna jest ogromna różnorodność bodźców podtrzymujących uwagę, a więc obraz, dźwięk, ruch - stąd przydatność śpiewu, gier ruchowych, oglądania i kolorowania obrazków a jeżeli to możliwe także DVD,
  • potrzebne jest stałe powracania do już przerobionych partii materiału.

Dziecko charakteryzuje także stała potrzeba zabawy i aktywności fizycznej . Oznacza to, że:

  • w nauce dominować musi zabawa językowa,
  • nauka musi być oparta na aktywności, ruchu, elementach reagowania całym ciałem ( np. zamiast „powiedzcie, czy to co powiem jest prawdziwe” - raczej „klaśnijcie, jeśli to prawda- podskoczcie, jeśli to nieprawda” ),
  • aktywność językowa dziecka musi być wielostronna i współwystępować z takimi działaniami jak rysowanie, kolorowanie, wycinanie, klejenie, zabawy ruchowe.

Dzieci charakteryzuje też potrzeba sterowania własną aktywnością i podejmowania działań dopiero wtedy, gdy czują się do tego gotowe. Oznacza to, że:

  • nie można zmuszać dziecka do mówienia, jeśli samo tego nie chce, tym bardziej że słuchanie w tym wieku to najlepsza nauka,
  • warto skłaniać dzieci do powtórzeń grupowych, chóralnych, w których czują się bezpiecznie,
  • warto organizować scenki i kilkuzdaniowe „mini-teatrzyki”, by ułatwić pierwsze publiczne wypowiedzi,
  • warto zachęcać do wypowiedzi nie wskazując błędów, a raczej samemu powtarzając kilkakrotnie zdanie zawierające poprawną formę,
  • warto wielokrotnie powtarzać proste, typowe, rutynowe zwroty ( powitania, pożegnania, podziękowania itd. ) - te stanowią najlepszy pomost do mówienia dla dzieci wstydliwych i nieśmiałych.

Reakcje emocjonalne dzieci są bardzo silne i spontaniczne, silniejsze często niż ich reakcje intelektualne. Oznacza to, że:

  • najważniejszy czynnik motywujący to życzliwy, ciepły, zachęcający opiekun - nauczyciel - osoba, z którą miło i bezpiecznie jest przebywać,
  • należy pogodzić się z wyraźnym okazywaniem przez dzieci nie tylko entuzjazmu i pogody, ale także znudzenia, niechęci i zmęczenia - nie traktując tego objawu jako objawu niegrzeczności, a jako sygnał do zmiany aktywności, tematu czy sytuacji,
  • warto pamiętać, że rywalizacja w grach to działanie motywujące, ale też niosące wiele rozgoryczeń, bo wygrany jest jeden, a zniechęconych wielu, toteż stosowanie konkursów trzeba albo znacznie ograniczyć, albo umożliwić kolejne wygrane różnym osobom ( niekiedy pierwszym zgłaszającym się, niekiedy dokładnym, niekiedy poprawnie mówiącym, niekiedy dobrze rysującym, a czasem ładnie śpiewającym czy szybko biegającym ), tak by motywować wszystkie dzieci,
  • humor i komizm pomagają w nauce, o ile nie jest to humor czyimś kosztem, stąd wartość komiksów, historyjek obrazkowych, dowcipów rysunkowych - nigdy zaś śmiech z cudzego błędu czy niepowodzenia.

PROPONOWANE TREŚCI NAUCZANIA

  • ja,
  • moja rodzina,
  • moje zabawki,
  • zwierzęta na gospodarstwie,
  • dzikie zwierzęta,
  • kolory,
  • otaczające nas kształty,
  • części ciała,
  • owoce i warzywa,
  • pomieszczenia w domu,
  • ubrania,
  • stany emocjonalne i inne,
  • przybory szkolne,
  • dni tygodnia,
  • mój dom,
  • zima,
  • Święta Bożego Narodzenia,
  • Święta Wielkanocne,
  • podstawowe czasowniki,
  • podstawowe przymiotniki,
  • liczebniki 1 - 10,
  • pory roku.

Opracowała: Marzena Kryślak

Bibliografia:

Komorowska H. (2005) Metodyka Nauczania języków obcych. Warszawa, Fraszka Edukacyjna

| aktualny cennik | | statut przedszkola | | kontakt | | polityka prywatności |
close_policy

Polityka prywatności dotycząca plików cookie

Podczas przeglądania naszego serwisu, stosownie do udzielonej zgody oraz konfiguracji przeglądarki, na komputerze użytkownika (urządzeniu końcowym) może zostać zapisany przez nas lub firmę współpracującą jeden lub kilka plików cookie. Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami na temat plików cookie oraz sposobu ich wykorzystywania.


Ten serwis podobnie jak większość serwisów internetowych używa technologii „cookies". Cookies są to małe pliki, które są umieszczone na dysku twardym komputera podczas odwiedzania niektórych stron internetowych. Zawierają one informacje na temat komputera i zazwyczaj nie zawierają żadnych danych osobowych. Pliki te nie mogą być wykorzystane do infekowania urządzenia wirusami lub innym złośliwym oprogramowaniem (malware)
Każdy indywidualny Cookie składa się z 4 podstawowych części:

W plikach cookies przechowujemy podstawowe, anonimowe informacje o użytkownikach (np. identyfikator) oraz dane służące podniesieniu wygody korzystania z serwisu,potrzebne dla optymalizacji i poprawnego wyświetlania treści zawartych na stronach oraz kampanii reklamowych. Informacje te służą do:

Stosujemy następujące kategorie plików cookies na naszych stronach:

Użytkownicy naszego serwisu mogą w dowolnej chwili zaprzestać dostarczania tych informacji naszemu serwisowi poprzez wykasowanie plików cookies zapisanych na ich urządzeniach końcowych przez nasz serwis. Aby tego dokonać należy zmienić ustawienia przeglądarki internetowej dotyczące plików cookies.


Możliwe jest również skonfigurowanie przeglądarki w sposób, który zablokuje instalację plików cookie dla określonych, wybranych przez użytkownika stron internetowych lub dla wszystkich stron. Ustawienia takie spowodują jednak utratę opisanych powyżej funkcjonalności, które wymagają instalacji plików cookie.

Zgodnie z wymogami Prawa Telekomunikacyjnego za potwierdzenie zgody na wykorzystanie plików cookies uznaje się skonfigurowanie przeglądarki pozwalające na instalację plików cookies na komputerze. Informacje na temat zastosowań i zarządzania plikami cookie można znaleźć na stronie (wszystkoociasteczkach.pl).

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika). Korzystając z serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na użycie plików cookies na zasadach określonych w Polityce Prywatności.

Rozumiem, nie pokazuj ponownie tego komunikatu.