Wiek przedszkolny to doskonały czas na przyswajanie umiejętności językowych. Głównym zadaniem nauczyciela w pracy z dziećmi jest osłuchiwanie ich z językiem. Czyni to mówiąc do nich w języku obcym w sytuacjach dla nich zrozumiałych, gdzie często się domyślają znaczenia zwrotu rozumiejąc całość sytuacji. Czyni to też zapewniając im kontakt z piosenkami, wierszykami, rymowankami, a także jeśli to możliwe płytami DVD. Ważnym zadaniem jest zachęcanie dzieci do dalszej nauki. Czyni to poprzez pochwały i poprzez pokazanie, że nauka języka to rzecz ciekawa i przyjemna.
Nauka języka obcego w przedszkolu ma swą wyraźną specyfikę. Małe dzieci charakteryzuje przede wszystkim potrzeba słuchania, nieumiejętność czytania i pisania lub niewielki rozwój tych sprawności oraz nieumiejętność pracy własnej. Oznacza to, że:
Ze względu na cechy dzieci nauka języka musi być z konieczności ukierunkowana na rozwój sprawności rozumienia ze słuchu i naukę słownictwa. Słownictwo zaś musi być wprowadzanie nie w izolacji, a w prostych zdaniach, co stanowi zarazem wprowadzenie do sprawności mówienia. Nauka nie ma charakteru systematycznego, a jest to raczej osłuchiwanie z językiem, budowanie pozytywnej motywacji i stwarzanie podwalin pod przyszłą, już systematyczną pracę nad językiem.
Aby nauka języka obcego wśród małych dzieci była „owocna” nauczyciel musi znać cechy rozwojowe swoich podopiecznych. Nieznajomość tych cech i walka z zachowaniami wynikającymi z nich z góry skazana jest na niepowodzenie i zniechęca uczniów do zajęć.
Jakie są zatem cechy dzieci, o których nauczyciel musi pamiętać i jakie praktyczne wnioski wynikają z ich znajomości?
Dzieci charakteryzuje przede wszystkim myślenie konkretne i pamięć mechaniczna. Nie jest jeszcze u nich wykształcone myślenie abstrakcyjne i pamięć logiczna, które pojawiają się dopiero w okresie dojrzewania. Oznacza to, że:
Dzieci charakteryzuje też szybkie zapominanie pomimo szybkiego zapamiętywania i krótkie odcinki koncentracji uwagi. Oznacza to, że:
Dziecko charakteryzuje także stała potrzeba zabawy i aktywności fizycznej . Oznacza to, że:
Dzieci charakteryzuje też potrzeba sterowania własną aktywnością i podejmowania działań dopiero wtedy, gdy czują się do tego gotowe. Oznacza to, że:
Reakcje emocjonalne dzieci są bardzo silne i spontaniczne, silniejsze często niż ich reakcje intelektualne. Oznacza to, że:
PROPONOWANE TREŚCI NAUCZANIA
Opracowała: Marzena Kryślak
Bibliografia:
Komorowska H. (2005) Metodyka Nauczania języków obcych. Warszawa, Fraszka Edukacyjna
Podczas przeglądania naszego serwisu, stosownie do udzielonej zgody oraz konfiguracji przeglądarki, na komputerze użytkownika (urządzeniu końcowym) może zostać zapisany przez nas lub firmę współpracującą jeden lub kilka plików cookie. Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami na temat plików cookie oraz sposobu ich wykorzystywania.
Ten serwis podobnie jak większość serwisów internetowych używa technologii „cookies". Cookies są to małe pliki, które są umieszczone na dysku twardym komputera podczas odwiedzania niektórych stron internetowych. Zawierają one informacje na temat komputera i zazwyczaj nie zawierają żadnych danych osobowych. Pliki te nie mogą być wykorzystane do infekowania urządzenia wirusami lub innym złośliwym oprogramowaniem (malware)
Każdy indywidualny Cookie składa się z 4 podstawowych części:
W plikach cookies przechowujemy podstawowe, anonimowe informacje o użytkownikach (np. identyfikator) oraz dane służące podniesieniu wygody korzystania z serwisu,potrzebne dla optymalizacji i poprawnego wyświetlania treści zawartych na stronach oraz kampanii reklamowych. Informacje te służą do:
Stosujemy następujące kategorie plików cookies na naszych stronach:
Użytkownicy naszego serwisu mogą w dowolnej chwili zaprzestać dostarczania tych informacji naszemu serwisowi poprzez wykasowanie plików cookies zapisanych na ich urządzeniach końcowych przez nasz serwis. Aby tego dokonać należy zmienić ustawienia przeglądarki internetowej dotyczące plików cookies.
Możliwe jest również skonfigurowanie przeglądarki w sposób, który zablokuje instalację plików cookie dla określonych, wybranych przez użytkownika stron internetowych lub dla wszystkich stron. Ustawienia takie spowodują jednak utratę opisanych powyżej funkcjonalności, które wymagają instalacji plików cookie.
Zgodnie z wymogami Prawa Telekomunikacyjnego za potwierdzenie zgody na wykorzystanie plików cookies uznaje się skonfigurowanie przeglądarki pozwalające na instalację plików cookies na komputerze. Informacje na temat zastosowań i zarządzania plikami cookie można znaleźć na stronie (wszystkoociasteczkach.pl).