Koncepcja pracy Przedszkola Nr 1 w Kostrzynie
Koncepcja pracy naszego przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: Ustawa o Systemie Oświaty, Statut Przedszkola Miejskiego w Kostrzynie
Cele i zadania główne
1. Zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków dla ich prawidłowego rozwoju odpowiednio do ich potrzeb i możliwości przedszkola.
2. Organizowanie procesu kształcenia zapewniającego wszechstronny i harmonijny rozwój każdego wychowanka w tym przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole.
3. Wspieranie uzdolnień oraz wspomaganie dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi.
4. Tworzenie warunków do rozwoju aktywności dziecka wobec siebie, innych ludzi i otaczającego go świata, na różnych płaszczyznach jego działalności:
- kształtowanie u dziecka umiejętności odbioru sztuki (rozwijanie wrażliwości estetycznej, wyobraźni, ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej, rozwijanie umiejętności wyrażania swoich myśli i przeżyć),
- kształtowanie postawy w obcowaniu z otoczeniem przyrodniczym i społecznym,
- nabywanie doświadczeń w obcowaniu z kulturą.
5. Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka, współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
6. Wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli.
7. Stworzenie sprawnego, skutecznego systemu zarządzania placówką.
8. Zapewnienie odpowiedniej bazy i wyposażenia przedszkola gwarantującego właściwą realizację zadań placówki.
9. Dbanie o pozytywny wizerunek przedszkola w środowisku- współpraca z lokalnymi instytucjami, udział w życiu społecznym i kulturalnym miasta
Cele i zadania szczegółowe
1. Przedszkole wyposaża dzieci w wiedzę o zagrożeniach dla zdrowia, zapoznaje ze sposobami ochrony przed nimi, dostarcza wiedzy o bezpiecznych zachowaniach.
2. Przedszkole kształtuje prawidłowe nawyki higieniczne i żywieniowe u dzieci, zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu zapobiegając niepożądanym zjawiskom i wypadkom.
3. Przedszkole rozwija umiejętności życiowe ważne dla zdrowia i bezpieczeństwa dziecka.
4. Nauczyciele znają umiejętności, potrzeby i możliwości dzieci, prowadzą i dokumentują działalność diagnostyczną.
5. Przedszkole wyrównuje szanse edukacyjne dzieci poprzez realizację treści programowych.
6. Przedszkole dba o prawidłowy rozwój fizyczny, emocjonalny, intelektualny i społeczny poprzez stosowanie różnorodnych metod i form pracy, zajęcia dodatkowe, uroczystości, koncerty, spotkania itp.
7. Nauczyciele zachęcają dzieci do nauki przez doświadczanie, rozwijanie postawy badawczej i podtrzymywanie naturalnej ciekawości.
8. Proces wychowawczy i dydaktyczny ukierunkowany jest na kształtowanie umiejętności obserwacji, umożliwienie rozumienia zjawisk zachodzących w otoczeniu dziecka.
9. Nauczyciele dbają o ścisłą i partnerską współpracę z rodzicami dla ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
10. Przedszkole zapewnia pomoc specjalistyczną w celu eliminowania deficytów rozwojowych dzieci.
11. Przedszkole dba o zapewnienie warunków do osiągania sukcesu przez każde dziecko, tworzy warunki do rozwijania indywidualnych uzdolnień i zainteresowań dzieci.
12. Dyrektor przedszkola systematycznie monitoruje stan bazy dydaktycznej i wyposażenia w celu zapewnienia wychowankom prawidłowych i bezpiecznych warunków do wszechstronnego rozwoju.
13. W przedszkolu stosowany jest uczestniczący, sprawczy i partnerski styl kierowania; zasady współpracy i delegowania obowiązków są jasno określone i znane wszystkim pracownikom.
14. Nauczyciele doskonalą swoje kompetencje i umiejętności poprzez aktywny udział w kursach, szkoleniach, konferencjach i samodoskonalenie.
Informacje dodatkowe
Zajęcia w poszczególnych grupach prowadzone są w oparciu o program wydawnictwa Edukacja Polska „Zanim będę uczniem” Elżbiety Tokarskiej i Joanny Kopały. Program ten otrzymał I miejsce w II edycji konkursu na najlepsze programy wychowania przedszkolnego.
Do realizacji treści programu wykorzystujemy różne metody pracy, między innymi:
- prof. E.Gruszczyk –Kolczyńskiej – zajęcia i zabawy z obszaru edukacji matematycznej,
- kinezjologia edukacyjna Denisona – zajęcia i zabawy z zakresu mowy i myślenia,
- pedagogika zabawy „Klanza „ – zabawy i zajęcia ze wszystkich obszarów edukacji,
- muzykoterapia – obszar edukacji kulturowo-estetycznej, zabawy dowolne, odpoczynek dzieci,
- M. Bogdanowicz „Metoda dobrego startu” – aktywizowanie rozwoju psychomotorycznego,
- metody aktywne: zajęcia rytmiczne, gimnastyka twórcza R.Labana i K.Orffa, techniki parateatralne ( zabawy w teatr), „burza mózgów, drama, symulacje, metoda projektu, gry planszowe,
- elementy metody Ireny Majchrzak- przygotowanie do nauki pisania i czytania,
- różnorodne techniki plastyczne ,
Priorytetem naszej działalności jest bezpieczeństwo, akceptacja i poszanowanie praw naszych wychowanków. Pragniemy doskonalić jakość pracy naszego przedszkola poprzez rozpoznawanie potrzeb środowiska oraz poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi.