Logopedia
Badania przesiewowe
Na początku każdego roku szkolnego w naszym przedszkolu wśród dzieci 5 i 6-letnich przeprowadzane są badania przesiewowe. Ich celem jest wyłonienie dzieci wymagających opieki logopedycznej. W czasie badań zwracamy uwagę na:
- artykulację – na podstawie „ Kwestionariusza badania mowy” sprawdzamy czy wszystkie głoski realizowane są prawidłowo
- swobodne wypowiedzi dzieci – podczas, których obserwujemy czy dziecko operuje zdaniami prostymi czy złożonymi, czy buduje poprawne konstrukcyjnie zdania, czy zachowane są płynność i prozodia mowy
- słuch fonematyczny – sprawdzamy umiejętność różnicowania i identyfikacji głosek oraz dokonywania ich analizy i syntezy
- sprawność narządów artykulacyjnych – dokonujemy próby sprawności języka, i warg oraz sprawdzamy ruchomość żuchwy i funkcjonowanie podniebienia miękkiego
- warunki anatomiczne jamy ustnej – szczególną uwagę zwracamy na wielkość i grubość języka, długość i plastyczność wędzidełka podjęzykowego, zgryz, uzębienie
- sposób oddychania – oddychanie składa się z fazy wdechowej i wydechowej. Prawidłowo fizjologiczne oddychanie odbywa się przez nos. Przy mówieniu wdycha się powietrze nosem i ustami, a wydycha ustami
- sposób połykania – przy prawidłowym połykaniu czubek języka opiera się o wałek dziąsłowy, a w przypadku nieprawidłowego połykania spoczywa płasko na dnie jamy ustnej lub wsuwa się między zęby
Rodzice zostają pisemnie poinformowani o zakwalifikowaniu dziecka na zajęcia. Logopeda może poprosić o konsultację specjalistyczną np. z laryngologiem, ortodontą itp.
Przebieg zajęć
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, prowadzone są indywidualnie bądź w małych grupach w zależności od rodzaju i stopnia nasilenia danej wady. Metody pracy i pomoce dostosowane są do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci. Dla każdego podopiecznego opracowywany jest indywidualny program terapii logopedycznej, który w trakcie roku szkolnego może być uzupełniany bądź modyfikowany.
Czas trwania terapii
Czas trwania terapii oraz jego efektywność zależy od rodzaju i stopnia zaburzeń, budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego, a przede wszystkim od współpracy terapeuty z rodzicami. Konieczne są systematyczne ćwiczenia z dzieckiem w domu. Poniżej zaproponujemy Państwu kilka wskazówek jak motywować dziecko do ćwiczeń logopedycznych w domu:
STAŁA PORA ĆWICZEŃ
Dziecko łatwiej zaakceptuje wykonywanie ćwiczeń logopedycznych jeśli staną się one częścią codziennego rytuału. Najlepiej kojarzyć ćwiczenia z innymi codziennymi zajęciami np. ćwiczymy zawsze po obiedzie.
KRÓCEJ ALE CZĘŚCIEJ
Lepiej ćwiczyć krócej, ale kilka razy dziennie, niż raz na tydzień długo. Wówczas ćwiczenia nie będą aż tak nużące, a dziecko będzie nabierało nawyków prawidłowego mówienia w sposób najbardziej zbliżony do naturalnych sytuacji.
NAUKA PRZEZ ZABAWĘ
Wykonaj wraz z dzieckiem pomoce edukacyjne, które uprzyjemnią nabywanie umiejętności prawidłowego mówienia. Można wykorzystać również zabawy i zabawki, które dziecko lubi najbardziej. Ucząc przez zabawę sprawimy, że dziecko polubi ćwiczenia logopedyczne.
NAUKA „PRZY OKAZJI”
Wykorzystaj każdą możliwą sytuację, aby „przemycić” kilka słówek, ćwiczeń buzi i języka lub ćwiczeń oddechowych. Ćwiczyć można w każdej sytuacji np. w sklepie, na spacerze, podczas rozmowy z dzieckiem. Dużo zależy od Twojej inwencji.
ĆWICZMY RAZEM
Ćwicz razem z dzieckiem. Czasem dorośli wstydzą się robienia dziwnych min przed lustrem. Niepotrzebnie! Jeśli należysz do tych osób, pozbądź się fałszywego wstydu i doceń, co nasza buzia i nasz język potrafią. Ćwicz z dzieckiem i dobrze się przy tym bawcie!
DWIE WAŻNE CECHY
Bądź cierpliwy i konsekwentny. Nie wyśmiewaj dziecka, jego wady, ani braku postępów. Czasem mijają długie miesiące zanim pojawią się pierwsze efekty terapii. Twoja konsekwencja w wykonywaniu ćwiczeń logopedycznych zaowocuje sukcesem
MOTYWACJI
Motywacja do ćwiczeń to coś, co nie przyjdzie samo. Jeśli jesteś szczęściarzem, którego dziecko „samo chce”, to wspaniale! Pamiętaj jednak, że każde dziecko miewa swoje „kryzysy” związane z motywacją do ćwiczeń. Są one zjawiskiem naturalnym. Motywację trzeba stale rozwijać i umacniać.
KONTAKT Z LOGOPEDĄ
Bądź w stałym kontakcie z logopedą prowadzącym terapię, aby na bieżąco omawiać postępy dziecka, zapytać o sposób wykonywania ćwiczeń, aby uniknąć mimowolnych błędów podczas ich wykonywania.
CZAS
Daj dziecku czas. Każda nowa umiejętność potrzebuje czasu, aby się rozwinąć i utrwalić. Tylko systematyczna praca i wytrwałość pozwolą osiągnąć cel, jakim jest poprawna wymowa i sprawna komunikacja.
Osoby prowadzące zajęcia logopedyczne w przedszkolu
Zajęcia logopedyczne w Przedszkolu nr 1 w Kostrzynie prowadzą:
- mgr Hanna Roszkowiak - neurologopeda
- mgr Renata Przybylak - logopeda