Trening umiejętności społecznych
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne - organizuje się je na potrzeby pomocy dzieciom we właściwym adaptowaniu w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolem, mających trudności w radzeniu sobie z emocjami, funkcjonowania w różnych sytuacjach, poprawy ich relacji z rówieśnikami, dorosłymi oraz w relacjach z samym sobą. Zajęcia te miały także na celu realizację zadań rozwojowych odpowiednich dla danego etapu rozwoju dziecka.
Zajęcia w roku szkolnym 2020/2021 prowadzone są w dwóch grupach: chłopcy i dziewczęta, opierają się na terapii grupowej w formie warsztatów. Spotkania mają postać ustrukturalizowanych zajęć, na które składają się odpowiednio dobrane gry, zabawy i ćwiczenia. Każde spotkanie ma swój cel szczegółowy, podporządkowany celowi ogólnemu oraz propozycje aktywności pozwalające osiągnąć założone cele. Zarówno cały cykl spotkań jak i każde z nich osobno tworzą pewną dynamiczną całość, na które składają się określone etapy pracy z grupą. Mają one na celu lepsze poznanie się dzieci, ustalenie norm grupowych, reguł i rytuałów, budowanie atmosfery poczucia bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania. W pracy grupy wspomagającej rozwój umiejętności społecznych wykorzystano różne metody aktywnej pracy dziecka, m.in. „burza mózgów”, drama, pantomima, gry i zabawy ruchowe, ćwiczenia i techniki wyobrażeniowe oraz elementy zajęć plastycznych. Do tej pory na zajęcia uczęszczało 11, u których można było zauważyć ogromne zmiany w zachowaniu, funkcjonowaniu w grupie rówieśniczej i wśród dorosłych oraz radzeniu sobie z emocjami i złymi zachowaniami.
Podczas zajęć uczestnicy realizowali następujące cele:
- budowanie wiary we własne siły, poczucia własnej wartości
- rozpoznawanie emocji swoich i cudzych
- ujawnianie uczuć jakie towarzyszą określonym sytuacjom
- umiejętność uważnego słuchania
- umiejętność odraczania gratyfikacji i czekania na własną kolej
- umiejętność pracy w grupie
- umiejętność radzenia sobie z porażką
- pokojowe rozwiązywanie sytuacji konfliktowych, problemów
- stymulowanie twórczego myślenia
- kształtowanie umiejętności postrzegania sukcesu
- potrafi współdziałać w grupie
- tworzy normy grupowe
- dokonuje samopoznania
- potrafi różnicować i określać emocje
- ma poczucie własnej wartości
- wypracowuje własne metody radzenia sobie ze strachem, agresją, stresem
- potrafi właściwie komunikować się z otoczeniem i aktywnie słuchać
- rozpoznaje zachowania asertywne i próbuje zachowywać się asertywnie
- nabywa umiejętności rozwiązywania konfliktów
- rozwija twórcze myślenie
- kształtuje umiejętności postrzegania sukcesu, podejmowania decyzji, gospodarowania własnym czasem
Ewaluacja zajęć:
Trudno zdiagnozować i ocenić postępy uczniów w doskonaleniu podnoszenia poczucia własnej wartości, radzenia sobie ze swoimi emocjami. Ewaluacja zajęć – stopnia osiągnięcia zamierzonych celów jest dokonywana przez:
- obserwację zachowania się dzieci w grupie rówieśniczej i poza jej terenem (wychowawca obserwuje uczniów; ich wzajemne relacje)
- rozmowy z dziećmi na temat własnego zachowania
- rozmowy o skutkach zachowań agresywnych
Zalecenia do dalszej pracy podczas prowadzenia zajęć z treningu umiejętności społecznych ukierunkowuje się na:
- uczenie rozróżniania emocji, myśli i zachowań oraz wskazywanie zależności między nimi
- zmniejszenie zachowań agresywnych i sposobów radzenia sobie z takimi zachowaniami
- rozwijanie umiejętności argumentowania przeciw negatywnym myślom
- kształtowanie postawy asertywnej, i umiejętności samokontroli emocjonalnej
- pomoc w uświadomieniu i akceptowaniu swoich mocnych i słabych stron
- rozwijanie umiejętności podtrzymywania relacji z rówieśnikami